Co musisz wiedzieć, zanim opublikujesz post – Facebook, Instagram, LinkedIn

Co musisz wiedzieć, zanim opublikujesz post – Facebook, Instagram, LinkedIn

Gościnny artykuł ekspercki autorstwa DevaGroup.

Media społecznościowe już od dłuższego czasu są obecne w naszym życiu prywatnym, jak i zawodowym.  Mnóstwo firm posiada swoją stronę na Facebooku, konto na Instagramie, czy profil na LinkedInie. Gdy myślimy nad rozszerzeniem promocji firmy, często chcemy pokazać naszą działalność właśnie w mediach społecznościowych. Pytanie, czy wiemy jaką treść powinniśmy publikować? Czy znamy panujące tam zasady i czy prowadzenie social mediów firmy na pewno przysporzy nam korzyści, jeśli nie będziemy słuchać naszych odbiorców?

Facebook

Najczęściej wybieraną platformą społecznościową do prowadzenia komunikacji swojej marki jest Facebook. Nic dziwnego, skoro w opublikowanym niedawno raporcie Digital 2021 Facebook skupia najwięcej użytkowników z całego świata i zajmuje pierwsze miejsce. 

 

https://wearesocial.com/digital-2021

 

Prowadzenie działań na Facebooku nie należy do najprostszych. To, czy nasze treści wyświetlą się innym użytkownikom, zależy od mnóstwa czynników, a na niektóre nie mamy wpływu. Statystycznie tylko około 2,6 % naszych odbiorców zobaczy nowy post.  

Co wpływa na zasięgi organiczne?

Często można usłyszeć, że planowanie lub edytowanie postu sprawia, że obniżamy nasze zasięgi. Nie jest to prawda, te działania nie mają wpływu na to, czy nasz wpis pojawia się u naszych odbiorców. Natomiast na pewno niekorzystnie na zasięgi wpłynie usunięcie już opublikowanego postu. Należy testować działania na naszej stronie, dodawać różne formaty, spróbować opublikować grafikę, film i sprawdzić co nasi odbiorcy lubią najbardziej. Warto regularnie publikować treści na swojej stronie, ale nie można też przesadzić. Bardzo ważny jest również content – wartościowa treść zostanie lepiej odebrana niż ta, która cały czas ma nas przekonać do zakupu. 

Treść – na co musisz zwrócić uwagę, zanim opublikujesz post 

Po pierwsze sprawdź, czy tekst, który napisałeś, jest zrozumiały. Osoba, która weszła na Twój profil, może jeszcze nie być zaznajomiona z tym, co sprzedajesz, dlatego nie warto używać specjalistycznej wiedzy. Dodatkowo post powinien być krótki, ale ciekawy, przyciągający uwagę. Spróbuj też zaangażować swoich odbiorów, może na końcu komunikatu zadaj pytanie, by mogli oni odpowiedzieć w komentarzach. Koniecznie przed publikacją przeczytaj post jeszcze raz i sprawdź, czy na pewno jest logiczny i brzmi naturalnie. 

Czy sam post wystarczy? Czy potrzebna jest grafika?

Czas, który mamy, aby zatrzymać naszego odbiorcę, jest niezwykle krótki, dlatego też odpowiednia kreacja graficzna może zwrócić jego uwagę, dzięki czemu zostanie on z nami dłużej. Co więcej, dobra i spójna komunikacja graficzna jest bardzo ważna. Dzięki temu, że stale używamy tego samego koloru lub jakiegoś charakterystycznego dla naszej marki elementu, stajemy się bardziej zapamiętywani. Warto jednak zwrócić uwagę, że nie każda grafika pasuje do każdego wpisu. Grafika powinna odpowiadać treści postu, a post powinien odpowiadać grafice. Przede wszystkim liczy się spójność. 

 

https://www.facebook.com/devagroup

Instagram

Instagram jest kolejną bardzo ważną platformą, w której możemy pokazać swoją firmę. Szacuje się, że w 2021 roku Instagram będzie miał 1,074 miliarda użytkowników na świecie. 

 

https://www.oberlo.com/blog/instagram-stats-every-marketer-should-know

 

Na Instagramie, w odróżnieniu od Facebooka, bardzo dużą rolę odgrywają hasztagi, które pozwalają docierać do nowych odbiorców. Warto ich używać, ale wcześniej należy sprawdzić, które hasztagi będą odpowiadały naszemu wpisowi. Możemy zamieścić maksymalnie 30 hasztagów pod naszym postem, ale warto wybrać:

  • Unikalne – np. nazwę swojej firmy,
  • Biznesowe – np. rodzaj branży,
  • Popularne.

Nie warto używać największych hasztagów oraz takich, które nie odpowiadają naszemu wpisowi. Na przykład, jeśli sprzedajemy jeansowe spodnie i użyjemy #sukienki, to odbiorca szukając po hasztagach, będzie zdezorientowany. 

Kolejnym bardzo ważnym aspektem Instagrama są materiały graficzne. Warto zauważyć, że ta platforma bazuje na ładnych zdjęciach i grafikach. Dlatego nasz profil powinien być spójny i wyróżniać się estetycznymi grafikami. 

Instagram Stories – czy należy dodawać?

Kolejna ciekawa funkcja Instagrama, to Instagram Stories. Są to relacje użytkowników, które mogą być wyświetlane tylko przed 24 godziny, a później znikają. Instagram Stories daje bardzo duży wachlarz możliwości. Po pierwsze możemy pokazać dzień pracy w naszej firmie, naszych pracowników lub to, czym aktualnie się zajmujemy. Możemy też spróbować zaangażować naszych obserwatorów różnego rodzaju ankietami czy pytaniami, które są już natywnie wbudowane w Instagram Stories. Warto z tego skorzystać i stworzyć dodatkowe miejsce naszej marki w social mediach. 

LinkedIn

LinkedIn skupia na swojej platformie ludzi ze świata biznesu. Jest to idealna platforma do budowania marki firmy, czy znalezienia klientów, a nawet analizy konkurencji. Na co należy zwrócić uwagę przy publikacji? Przede wszystkim na treść, która powinna być bardziej oficjalna, biznesowa niż w pozostałych mediach społecznościowych. Powinna być angażująca i wywoływać reakcje u naszych odbiorców. 

LinkedIn to też platforma, na które możemy opublikować więcej informacji o naszej firmie. Możemy pokazać naszą ofertę, przedstawić wartości naszej firmy, a także pokazać, czym się właśnie zajmujemy. 

 

https://www.linkedin.com/company/devagroup-certified-sem-experts/mycompany/?viewAsMember=true

 

Podsumowując, warto być obecnym w mediach społecznościowych, ale warto znać ich zasady. Wiedzieć gdzie i jakie treści możemy publikować i wybrać, które platformy lepiej pasują do naszej marki. Warto na bieżąco wsłuchiwać się w to, co mówią o nas odbiorcy. Sprawdzać i reagować na komentarze i opinie pojawiające się na profilach marki. Obserwować nowe trendy, które później można wykorzystać przy tworzeniu komunikacji w social mediach. 

 

 

Agata Kowalczyk – Social Media & Content Specialist w DevaGroup. Zajmuje się tworzeniem ciekawej komunikacji w mediach społecznościowych. Prywatnie uwielbia teatr, a zwłaszcza musicale.