Sprzedaż subskrypcyjna – czy każdy powinien podążać za tym trendem?

Co to jest subskrypcja?

Subskrypcja jest modelem sprzedaży, który zyskuje coraz większą popularność. Sprzedaż subskrypcyjna polega na udzieleniu dostępu do usługi lub oprogramowania, w zamian za opłatę abonamentową. Oznacza to, że kupując produkt w modelu subskrypcyjnym, otrzymujemy produkt na krótki okres. Po tym okresie należy dokonać kolejnej wpłaty, żeby przedłużyć subskrypcję. Zaletą tego rozwiązania dla konsumentów jest rozłożenie płatności za usługę w czasie. Dzięki temu odbiorca nie musi płacić jednorazowo wygórowanych kwot. Ponadto może w każdej chwili zrezygnować z subskrypcji.

W czasach, gdy sprzedaż subskrypcyjna pojawiała się jedynie w telekomunikacji i prenumeratach czasopism, trudno było przypuszczać, że wkrótce zrewolucjonizuje ona model dystrybucji dóbr zamieniając jednorazowo płatne produkty w cykliczne usługi.

Na naszych oczach dokonała się rewolucyjna zmiana. Usługami stało się oprogramowanie, infrastruktura informatyczna czy muzyka, a proces transformacji wciąż przyspiesza, obejmując choćby usługi medyczne, transport czy firmy oferujące pomoc domową. Ekonomia idzie w tym kierunku i nie boimy się twierdzić, że z biegiem czasu będziemy mogli kupować coraz więcej rodzajów dóbr i usług w formie abonamentu.

 

Rozpocząć rok na plusie.

W sukcesie sprzedaży subskrypcyjnej trudno o przypadek. Dla klientów subskrypcje oznaczają bezpieczeństwo zmiany, skalowalność i płynność finansową. Dla sprzedawców to z kolei stabilność przychodów. Podczas gdy firmy oferujące produkty rozpoczynają rok z zerowym kontem, to subskrypcyjne posiadają portfel klientów i strumień comiesięcznych przychodów. Skutkiem ubocznym jest walka nie o zdobycie, a o utrzymanie klienta.  Efektem jest większe zaangażowanie w jakość i satysfakcję kupujących. 

 

Sprzedaż subskrypcyjna – gdzie jest haczyk?

Można powiedzieć, że dla chcącego nic trudnego. Problem pojawia się jednak, gdy liczba klientów rośnie dynamicznie a struktura naszych produktów i usług jest skomplikowana. Elastyczne podejście do klienta często wymaga wielu planów cenowych i przygotowywania spersonalizowanych ofert. Decydując się na sprzedaż w modelu subskrypcyjnym trzeba być rzetelnie przygotowanym i dążyć do automatyzacji w możliwie wielu obszarach, ponieważ zagrożeniem może być wysoki koszt obsługi klienta abonamentowego.

 

Przeczytaj raport Era subskrypcji przygotowany przez Cloudity.

Era subskrypcji