Procurement dla Salesforce: współpraca sprzedaży i zakupów

Współpracę pomiędzy zaopatrzeniem i sprzedażą w brytyjskich firmach jako dobrą oceniło zaledwie 12% managerów sprzedaży i marketingu – pokazuje badanie CPO Viewpoint przeprowadzone w 2015 roku. 86% respondentów tego samego badania oceniło, że działalność zaopatrzeniowców wręcz utrudniała rozwój sprzedaży. Czy Procurement dla Salesforce może pomóc?

Jako osoba, która przepracowała wiele lat w sprzedaży, ale ostatnio koncentruje swoje działanie w sektorze zamówień, widzę wiele kwestii, które powodują problemy. Mimo, że sprzedaż i marketing są ze sobą powiązane, ich cele nie są w pełni zbieżne, a w konsekwencji mają też różne oczekiwania wobec działu zaopatrzenia. – uważa Nancy Clinton, autorka z portalu Spend Matters UK/Europe.

 

Procurement dla Salesforce: jak ułatwić współpracę

 

Sprzedaż jest napędzana wyłącznie przez imperatyw handlu i terminów, naciski klientów i cele sprzedażowe. Zamknięcie kontraktu wymaga olbrzymiego tempa pracy, wysokiej wydajności i błyskawicznych reakcji. W ten sposób nie działa w zasadzie żadna inna komórka w firmie. Sam charakter pracy jest inny – metodyczne, ostrożne i powolne działania zespołu odpowiedzialnego za zakupy powoduje starcia z bardziej dynamicznymi działami firmy.

Różny jest horyzont patrzenia obu części organizacji (sprzedaż interesuje realizacja kontraktu tu i teraz, zaopatrzenie ma utrzymywać funkcjonowanie organizacji w możliwej do przewidzenia przyszłości), więc często nie jest w stanie odpowiadać na zapotrzebowanie w czasie, który usatysfakcjonowałby pędzących sprzedawców.

 

Współpracujmy, z Procurement dla Salesforce to możliwe!

 

Współpraca na linii sprzedaż – zaopatrzenie jest kluczowa przy rozbudowanych usługach B2B, wspartych złożonym łańcuchem dostaw (chociażby Outsourcing IT,  rozbudowane oferty czy produkcja pod konkretne zamówienie). Dokładne zrozumienie wzajemnych potrzeb jest niezbędne do złożenia w całość wszystkich elementów oferty i zapewnienia właściwej wyceny, zysku dla firmy, terminów dostawy i właściwej jakości dostarczonego produktu.

 

Zrozumienie potrzeb to podstawa

 

Tym, co może pozwolić działom zakupów na jeszcze lepsze zrozumienie potrzeb klientów jest bezpośredni kontakt. Przyspieszenie komunikacji i przepływu informacji pomiędzy zespołami to podstawowe metody walki z konfliktami na linii styku zakupów i sprzedaży. Stawienie czoła tym wyzwaniom może stać się łatwiejsze z Procurement dla Salesforce. Dzięki temu narzędziu, dział zakupów ma możliwość śledzenia planów sprzedażowych na bieżąco, co pomaga w planowaniu zapasów. Z drugiej strony, włączenie zaopatrzenia do Salesforce pozwala działom sprzedaży na podgląd specyfikacji, jak i stanów magazynowych, a także opinii na temat dostawców i reklamacji.

Korzyści ze współpracy są obopólne. Sprzedaż zyskuje narzędzia, dzięki którym łatwiej może zarządzać marżami, analizować informacje od klientów, a nawet angażować się w działania R&D. Zaopatrzeniowcy z drugiej strony poprawiają możliwości planowania – produkcji, zamówień i kosztów, skracając jednocześnie łańcuch dostaw.