Wdrażam narzędzia sprzedażowe – po co mi zarządzanie zmianą?

Jako firma wdrożeniowa towarzyszymy naszym klientom podczas procesu wyboru najlepszego rozwiązania do wsparcia m.in. procesów sprzedażowych od etapu analizy biznesowej aż do pełnej implementacji. Analizujemy procesy, projektujemy i finalnie uruchamiamy efektywne  narzędzie. Nasi klienci poświęcają godziny pracy, aby wesprzeć nas pełną wiedzą na temat ich organizacji i w efekcie dostosować system do swoich aktualnych potrzeb. 

Czy jednak decydując się na implementację, możemy sobie pozwolić na skupienie jedynie na technicznym aspekcie naszego zadania? Czy inwestując czas i środki finansowe w zakup oraz dostosowanie systemu choćby najlepszej jakości, możemy sobie pozwolić na pominięcie w procesie przyszłych użytkowników systemu? Sprawne narzędzie do prowadzenia i zarządzania procesem sprzedażowym to połowa sukcesu. Drugą połowę stanowią ludzie pracujący na tym narzędziu – wprowadzający dane i pracujący na zaprojektowanych procesach, które finalnie pozwolą na wygenerowanie wartościowych raportów. Metodologia Zarządzania Zmianą adresuje ten właśnie – miękki aspekt wdrożenia.

Zarządzanie zmianą a powodzenie wdrożenia systemu

Zarówno praktyka, jak i statystyki pokazują, jak bardzo istotne jest zadbanie o ludzki aspekt każdego wdrożenia. Z jednej strony, statystyki pokazują, że tylko około 30% wdrożeń systemów IT kończy się pełną adaptacją systemu. Głównym czynnikiem powodującym tak niski wskaźnik jest brak zastosowania jakiejkolwiek metodologii zarządzania zmianą w projekcie. Z drugiej, nasze doświadczenie pokazuje, że im więcej uwagi w trakcie wdrożenia poświęca się zarządzaniu ludźmi, tym szybciej możemy spodziewać się pełnej adopcji systemu. Co zatem oznacza zarządzanie zmianą w projekcie implementacyjnym? To zastosowanie odpowiednich analiz oraz narzędzi, które ułatwią przyszłym użytkownikom jego naukę, szybkie wdrożenie i finalnie sprawną pracę na systemie.

Wdrożenie to dopiero początek

Przeniesienie procesów do narzędzia oznacza zmianę dla każdego użytkownika systemu. Zmiana ta będzie dotyczyła zarówno umiejętności, wiedzy, procesów a nierzadko struktur organizacyjnych. Przyszli użytkownicy systemów będą musieli zrezygnować z dotychczasowych przyzwyczajeń związanych z codziennym dniem pracy. Zmieni się miejsce raportowania.  Niezależnie od tego, jak dużo pozytywnych efektów będzie miało wdrożenie nowego systemu, proces nauki będzie wyzwaniem. Świadomość wpływu, jaki ma ono na poszczególnych interesariuszy, stanowi punkt wyjścia do ułatwienia tego procesu i w efekcie szybszej i sprawniejszej adopcji systemu.

Wdrożenie sprawnego systemu to szczyt góry lodowej. Pod spodem kryje się ogrom pracy, zarówno tej związanej z analizą biznesową, techniczną, jak również pracą z ludźmi – przyszłymi użytkownikami systemu. Sprawne zarządzanie projektem wdrożeniowym zawiera w sobie zarówno elementy biznesowo techniczne jak i te ludzkie, które stanowią rdzeń zarządzania zmianą.

To pierwszy artykuł, w którym przyglądamy się zagadnieniu zarządzania zmianą w organizacjach. Wkrótce opowiemy, dlaczego aż 30% wszystkich wdrożeń IT kończy się porażką. Już dziś zapraszamy do lektury!

Chcesz dowiedzieć się więcej o zarządzaniu zmianą, a może czujesz, że Twojej organizacji pomogłyby warsztaty z Change Managementu? Skontaktuj się z nami

Zachęcamy także do śledzenia nas na LinkedIn.

Artykuł napisany przez Justynę Sobczak