Tworzenie kalendarza kampanii marketingowej – 5 wskazówek

Początek roku jest bardzo intensywnym czasem dla każdego marketingowca. To nie tylko moment, w którym wyznaczamy cele, jakie chcemy zrealizować kampaniami marketingowymi, ale także – albo wręcz przede wszystkim – jak rozłożyć nasze działania w czasie, żeby przyniosły jak najlepszy efekt. By działać skutecznie, musisz stworzyć kalendarz kampanii marketingowej!

Nie od dziś wiadomo, że samo wysyłanie reklam, e-maili czy pojawianie się wpisów na blogu nie wystarczy – powinno być odpowiednio umiejscowione w czasie i związane z wydarzeniami lub datami, które są ważne w świadomości konsumenta. Dodatkowo, jeżeli mamy do czynienia z sezonowym biznesem musimy przemyśleć, co zrobić poza szczytowym momentem, by utrzymać klienta i zachęcić go do pozostania z nami w interakcji. 

W tym artykule podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy przygotowywaniu kalendarza kampanii marketingowej. 

Daty, które warto umieścić w kalendarzu kampanii marketingowej

Jest kilka dat w kalendarzu, o których pamięta każdy – święta, uroczystości państwowe, czy specjalnie dni takie jak Dzień Kobiet, czy Dzień Matki. Nawet jeżeli jest to okres, w którym nie możesz zaproponować klientom konkretnej oferty, możesz zawsze dotrzeć do niego serią artykułów o pielęgnacji sprzętu, który im sprzedajesz bądź jeszcze prościej – z życzeniami i przedsmakiem tego, co twoja firma przygotowała klientom tuż po świątecznym obżarstwie i stuknięciu się kieliszkiem szampana. Tworząc kalendarz kampanii marketingowej zacznij od najbardziej oczywistych świąt i dni wolnych i przejdź do tych, które cieszą się trochę mniejszą popularnością, ale mogą znaleźć swoją niszę – kto w końcu nie chciałby kupić drobnego prezenciku swojemu pupilowi z okazji Dnia Kota?

Daty ważne dla (potencjalnego) klienta

W kalendarzu możesz znaleźć także kilka dat, które mimo, że nie są dniem wolnym i nie są zaznaczone na czerwono, mogą być istotne dla twojego klienta. Najprostszym przykładem może być Black Friday, który zawojował szturmem polski rynek i wielu klientów czeka na sezonowe obniżki. Z drugiej strony, jeśli prowadzisz biznes nakierowany na grupę w wieku licealnym, nie tylko majówka, czy wakacje, ale też matury mogą być dobrym pretekstem do wysłania odpowiedniej komunikacji.

Z drugiej strony, jeżeli prowadzisz sklep z ubraniami, np. w stylu boho, dni związane z największymi festiwalami muzycznymi mogą spowodować, że twoi klienci zechcą zakupić sobie coś nowego. Koncert Guns N’ Roses czy Lennego Kravitza może przypomnieć klientom twojego sklepu muzycznego o zakupie nowych pałeczek, czy wymianie strun w gitarze – opcji jest nieskończenie wiele. Przy planowaniu kampanii zwróć uwagę na to, jakie daty są ważne z perspektywy twojego klienta i kiedy najlepiej dotrzeć do niego wiadomością i ofertą sprzedażową. 

Kalendarz Kampanii Marketingowej

Daty ważne dla firmy

Święta narodowe i wydarzenia dziejące się w kraju to oczywiście nie wszystko. Niezwykle istotne jest dobrze rozreklamować wydarzenia, dzięki którym pozyskujesz nowych klientów. Już na początku roku wiesz, kiedy wystartują śniadania biznesowe, seminaria, wykłady, czy konferencje – przynajmniej z dokładnością do pierwszego kwartału. Umieść je w kalendarzu kampanii marketingowej i zobacz, kiedy powinieneś zacząć ich promocję, by spotkało się z tobą jak najwięcej potencjalnych klientów. 

Czy bierzesz udział co roku w jakimś konkursie? Już teraz zaznacz czas, w którym będziesz chciał podzielić się swoim wynikiem w rankingu. Wiesz, że niedługo kończy się projekt, którego Case Study może zaciekawić osoby odwiedzające twój profil? Oznacz datę przewidywanej publikacji i sprawdź, czy to na pewno dobry moment, żeby podzielić się swoimi wnioskami z odbiorcami – jeżeli skończyłeś projekt związany z klubem sportowym, może najlepiej opowiedzieć o tym przed rozpoczęciem sezonu piłkarskiego? Jeżeli okaże się, że jednego dnia dzieją się dwa istotne wydarzenia, możesz dzięki temu rozłożyć swoje działania w czasie, żeby każdemu z nich poświęcić wystarczająco dużo uwagi, a nie na przykład opublikować dwa posty o zupełnie innym wydźwięku w przeciągu 3 godzin. 

Daty ważne dla pracownika

Jak zapewne wiesz, bardzo ważnym elementem promocji marki jest budowanie wizerunku pracodawcy. Treści “z życia firmy” cieszą się nieustannie dużą popularnością i już teraz jesteś w stanie przewidzieć (przynajmniej do pewnego stopnia), co ciekawego wydarzy się w tym roku. 

Pracownicy twojej firmy regularnie biorą udział w konferencjach, wydarzeniach sportowych lub udzielają się charytatywnie? Planujecie w tym roku wzrost do konkretnej liczby osób lub otwieracie nowe biuro? Świętujecie specjalny dzień, np. rocznicę pracy najdłużej zatrudnionego pracownika? Już teraz możesz wpisać takie wydarzenia w kalendarz kampanii marketingowej, ponieważ świetnie pokazują one, kim jesteś i z jakimi ludźmi współpracujesz. Co więcej, są świetnym uzupełnieniem kampanii sprzedażowych lub tych nastawionych na generowanie leadów, bo pokazują, że jesteście zespołem, który nie tylko jest zaangażowany w pracę, lecz także jest zespołem dobrze dobranych ludzi, którym praca sprawia przyjemność. 

Daty ważne dla ciebie

Kilka przykładów, które zebraliśmy powyżej pokazują, że nawet nie mając jasno zdefiniowanej strategii marketingowej, możesz posłużyć się różnymi datami, dzięki którym zbudujesz plan komunikacji. Oczywiście wybór należy do ciebie – najważniejsze jest, żebyś dotarł do konsumentów w odpowiednim czasie i kanałem, który najbardziej ich zainteresuje. 

Nie staraj się na siłę publikować treści w każdym możliwym momencie, ale dopasuj daty i swoje kampanie w taki sposób, aby klient był zainteresowany, ale nie zmęczony. Zacznij od najbardziej oczywistych dat, następnie przejdź krok dalej i zobacz, w których momentach możesz liczyć na jak największe zainteresowanie. Ostatecznie, stworzenie kalendarza kampanii marketingowej okaże się twórczym zadaniem, dzięki któremu zyskasz nowe pomysły na promowanie treści twojej firmy.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, w jaki sposób tworzyć efektywne, wielokanałowe kampanie, skontaktuj się z nami!