Czym jest SEM i dlaczego te działania są tak ważne?

Czym jest SEM i dlaczego te działania są tak ważne?

Gościnny artykuł ekspercki autorstwa DevaGroup.

Co to jest SEM? Jakie działania w ramach SEM można podjąć? Dlaczego te działania są ważne?  Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym artykule. Jeśli zaczynasz dopiero poznawać te zagadnienia, ten artykuł nieco Ci je przybliży.

SEM – krótka definicja

Z pozoru enigmatyczny dla przeciętnego człowieka skrót SEM w praktyce okazuje się jednak czymś znanym Internautom niemal na całym świecie. Po pierwsze dlatego, że prawdopodobnie miałeś styczność już z tym terminem. Po drugie, bo skróty te stanowią akronim angielskich słów stosowanych w każdym zakątku globu.

O co więc chodzi? Skrót SEM pochodzi od angielskiego Search Engine Marketing, co można tłumaczyć nie inaczej niż marketing w wyszukiwarkach internetowych. Są to więc działania promocyjne w obrębie wyszukiwarek takich jak m.in. Google, Bing, czy Seznam. Ten kanał digital marketingu polega głównie na wyświetlaniu reklamy użytkownikom wyszukiwarki w momencie, kiedy wpisują do niej jakieś hasło. Wówczas reklamodawcy mogą reklamować swoje produkty i usługi na powiązaną frazę, którą ktoś wpisał do wyszukiwarki. W ten sposób marketerzy docierają do odpowiednich osób w odpowiednim czasie, bo właśnie w momencie, kiedy użytkownik szuka konkretnej rzeczy. Pojawia się tu więc spory potencjał do wykorzystania dla właścicieli różnego rodzaju biznesów. Marketing w wyszukiwarce można często spotkać pod pojęciem linki sponsorowane.

Ale SEM to nie tylko wyszukiwarka. Jest możliwość wyświetlania reklam również w tzw. sieci reklamowej. Przez taką sieć rozumie się szereg witryn internetowych, w tym popularne serwisy typu Interia, Onet, czy WP, na których reklamodawcy mogą emitować reklamy graficzne. W odróżnieniu od reklamy w wyszukiwarce, gdzie z kolei głównie zetknąć się można z reklamami tekstowymi.

Typy reklam w kampaniach SEM

Kampanie SEM można podzielić na:

Kampanie w sieci wyszukiwania – reklamy tekstowe w wyszukiwarkach takich jak Google, Bing, Seznam

SEM: przykład kampanii reklamowej w sieci wyszukiwania

 

Kampanie w sieci reklamowej – reklamy displayowe w witrynach partnerskich m.in. Google czy Bing

Tak wygląda reklama displayowa w witrynie partnerskiej

 

Kampanie zakupowe – dedykowane sklepom internetowym reklamy produktowe ze zdjęciem, opisem i ceną

SEM: kampania zakupowa – rozwiązanie dla sklepów internetowych

 

Kampanie wideo – reklamy pojawiające się na YouTube

Reklama na YouTube

Dla kogo i dlaczego warto prowadzić kampanie SEM?

W marketingu internetowym swoich szans na promocję biznesu szuka wiele firm. I całkiem słusznie, ponieważ Internet to jedno z głównych źródeł informacji. Niemniej są pewne obszary, w których jeśli działasz, to szczególnie powinieneś się zainteresować marketingiem w wyszukiwarkach.

  1. Natychmiastowa widoczność – tutaj zasada jest prosta: jeśli zależy Ci na tym, aby szybko zakomunikować użytkownikom o korzyściach, które daje skorzystanie z usług Twojej firmy, to reklama SEM jest do tego idealna. W ciągu kilku godzin będziesz w stanie stworzyć konto, zasilić je budżetem i stworzyć pierwszą kampanię.
  2. Akcje ograniczone czasowo – jeśli prowadzisz jakiś konkurs, promujesz wydarzenie sportowe lub akcję rabatową czas odgrywa tu kluczowe znaczenie. Za pomocą reklamy w wyszukiwarce czy sieci reklamowej możesz wyświetlać reklamy w konkretnym przedziale czasowym. Daje to dużą precyzję kierowania i kontrolę nad promocją.
  3. Promowanie nowych produktów – tę opcję docenią szczególnie marki, które chciałyby promować nowe serie kosmetyków, nowy produkt, czy też jakąś innowacyjną usługę w odpowiedzi na konkretne zapytanie użytkownika. W reklamie tekstowej masz do dyspozycji kilka linijek tekstu, dzięki którym masz szanse dobrze zaprezentować swój produkt, umieszczając tam najważniejsze informacje.
  4. Bycie widocznym – często użytkownicy wpisując do wyszukiwarki określoną ogólną frazę, nie mają na myśli jeszcze konkretnego rozwiązania czy firmy, która mogłaby zaspokoić ich potrzeby konsumenckie. Wyświetlając reklamę na taką frazę, użytkownik może z niej wyczytać nie tylko opis, ale przede wszystkim poznaje konkretny brand. W przypadku reklamy tekstowej zawiera się on najczęściej w URL strony docelowej oraz tekście reklamy, natomiast jeśli chodzi o banery reklamowe użytkownik zobaczy Twoje logo i/lub nazwę brandu. Bycie widocznym powoduje w konsekwencji zapamiętanie marki, przez co użytkownik może wrócić do Ciebie różnymi innymi kanałami.
  5. Rozwój biznesu – tak naprawdę marketing internetowy to tylko jeden z wielu kanałów promocji. Każda firma, która chce się rozwijać, w pewnym momencie będzie szukała kolejnych ścieżek ekspansji. Niemal naturalnym wyborem dla wielu firm jest więc rozszerzenie swoich działań marketingowych o kanały digitalowe.
  6. Mierzalny efekt – myślę, że wszyscy możemy się zgodzić, że każde działanie marketingowe w firmie musi być zorientowane na cel. Aby móc stwierdzić, czy nasze wysiłki mają sens, czy się opłacają, konieczne jest mierzenie ich efektów. W kampaniach SEM jest to na szczęście możliwe. Mało tego, kampanie internetowe to ciągle jedne z najlepiej „policzalnych” działań marketingowych. W przeciwieństwie do radia czy telewizji, m.in. w Google Ads możemy zobaczyć dokładnie, jaki zasięg zbudowała kampania, do ilu osób trafiła, w jakim koszcie. W końcu – ile osób udało się pozyskać z konkretnej kampanii, a nawet jaki przychód ona wygenerowała.

 


Anita Pruchniak – SEM Specialist w DevaGroup. Wysokie ROI i konkretne konwersje to jej główne cele. W ich osiąganiu pomagają jej zdobyte certyfikacje, których grono stale się powiększa. A jaka jest Twoja super moc?