Link building – co to jest i dlaczego jest ważny?

Link building – co to jest i dlaczego jest ważny?

Gościnny artykuł ekspercki autorstwa DevaGroup.

Mimo iż na przestrzeni ostatnich lat strategia link buildingu zmieniła się diametralnie, to pozyskiwanie wartościowych odnośników z innych stron w internecie nadal stanowi jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google. Z poniższego tekstu dowiesz się, co to jest link i dlaczego link building to kluczowy element procesu pozycjonowania witryny. Zapraszam do lektury.

Co to jest link?

Link (odnośnik) to hiperłącze, które po kliknięciu pozwala użytkownikowi przenieść się pod określony adres URL. Dwie najważniejsze informacje, które musi zawierać link to:

  • adres docelowej strony internetowej,
  • anchor tekst (kotwica) – czyli tekst linku.

Przykład budowy hiperłącza:

<a href=”https://www.cloudity.pl/blog/”>Cloudity Blog</a>

W powyższym przykładzie adres docelowej strony internetowej to https://www.cloudity.pl/blog/, natomiast Cloudity Blog to anchor tekst, widziany przez użytkownika. Właśnie pod nim znajduje się odnośnik do wymienionej wyżej strony.

Możemy wyróżnić kilka rodzajów anchor tekstów. Najpopularniejsze to: 

  • Exact Match – czyli treść (najczęściej fraza kluczowa), która dotyczy linkowanej strony. Może to być nazwa usługi, kategorii lub produktu. Exact Match został wykorzystany w powyższym przykładzie budowy hiperłącza.
  • Adres URL – gdy zamiast treści, w anchorze ukazany jest adres URL docelowej strony internetowej, np.:

<a href=”https://www.cloudity.pl/blog/”>https://www.cloudity.pl/blog</a>

  • Brand – typ anchora, w którym zawarta jest nazwa firmy/marki/domeny, np.:

<a href=”https://www.cloudity.pl/”>Cloudity</a>

  • Zero Match – są to najczęściej sformułowania wzywające do działania, niepowiązane z zawartością linkowanej strony internetowej, takie jak: „Zobacz”, „Kliknij”, „Tutaj”. Np.:

<a href=”https://www.cloudity.pl/”>Tutaj</a>

Podczas linkowania należy pamiętać o odpowiednim zróżnicowaniu anchor tekstów, tak aby profil linków domeny wyglądał jak najbardziej naturalnie.

Definicja link buildingu

Link building to proces pozyskiwania odnośników z innych stron internetowych do własnej domeny. W strategii linkowania chodzi o budowanie autorytetu domeny w „oczach Google”. Im więcej jakościowych stron linkuje do Twojej witryny, tym większą wartość ona zyskuje. 

W wielu przypadkach linki mogą zostać pozyskane w sposób naturalny, np. gdy w znanym e-sklepie pojawi się nowy produkt, który wzbudzi ogromne zainteresowanie i użytkownicy będą rekomendować go poprzez umieszczanie odnośnika do strony w różnych miejscach w internecie. 

Jednakże, w przypadku nowo powstałych witryn, sprawa pozyskiwania linków organicznych nieco się komplikuje. Bardzo ciężko jest zdobyć naturalne linki do strony, która dopiero raczkuje i która jest mało znana. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów SEO, którzy poprzez odpowiedni dobór strategii link buildingu pomogą zwiększyć świadomość marki. 

W historii SEO sposobów na pozyskiwanie linków było mnóstwo i oczywiście nie wszystkie były zgodne z polityką „White hat SEO” (działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek). Aktualnie najlepszą strategią pozyskiwania linków jest tworzenie wysokiej jakości treści wraz z odnośnikiem do strony internetowej, a następnie umieszczanie jej na wartościowych portalach/blogach. Bardzo cenne jest także pozyskiwanie naturalnych linków – najczęściej w formie rekomendacji od użytkowników, czy też w wyniku współpracy z inną marką.

Atrybuty linków

Warto wiedzieć, że samo umieszczenie hiperłącza na innej stronie internetowej nie wystarczy, aby ta przekazała część tzw. “mocy” Twojej witrynie.  Konieczne jest zwrócenie uwagi na to, czy umieszczony na zewnętrznej stronie link posiada atrybut określający relację z daną stroną. 

Atrybut rel=”nofollow” jest najmniej pożądany w strategii linbuildingu – dostarcza on informację dla robotów wyszukiwarek, aby nie podążały za danym linkiem. Oznacza to, że strona, na której umieszczony jest link nofollow do Twojej witryny, nie przekazuje jej żadnej mocy (w kontekście pozycjonowania). Aczkolwiek, linki nofollow umieszczone na popularnych portalach, które charakteryzują się bardzo dużym ruchem, mogą dostarczyć wartościowy ruch będący wynikiem naturalnych działań użytkowników Internetu. 

Przykład budowy linka z atrybutem nofollow:

<a href=”https://www.cloudity.pl/blog/” rel=”nofollow”>Cloudity Blog</a>

Linki, które nie posiadają atrybutu rel, to domyślnie linki dofollow. Brak atrybutu lub atrybut w postaci rel=”dofollow” pozwala wyszukiwarkom na odwiedzenie wskazanej w odnośniku strony internetowej i jednocześnie przekazanie jej mocy od strony linkującej.

Wyróżniamy jeszcze dwa rekomendowane przez Google atrybuty linków. Są to: rel=”sponsored”, służący do oznaczania treści, która jest płatna, oraz rel=”ugc” – do oznaczania komentarzy na forach.

Gdzie sprawdzić profil linków?

Do analizy profilu linków danej strony internetowej najlepiej wykorzystać specjalne narzędzia. Najpopularniejsze i najczęściej rekomendowane przez specjalistów to Majestic i Ahrefs. Każde z nich udostępnia potężną bazę danych i intuicyjny interfejs, w którym możesz sprawdzić np. ile domen linkuje do Twojej witryny, ile linków zewnętrznych udało Ci się pozyskać do tej pory, a które z nich utraciłeś. 

Warto także przyjrzeć się zestawieniu anchor tekstów, pod którymi znajdują się linki do Twojej strony. Na ich podstawie możesz ocenić poziom dywersyfikacji anchorów oraz to, czy profil linków wygląda na naturalny. Dla przykładu:

Screen z narzędzia Majestic

 

Screen z narzędzia Ahrefs

 

W narzędziach zweryfikujesz także jakość linkujących do Twojej witryny stron, dzięki parametrom takim jak Domain Rating (w narzędziu Ahrefs), czy też Trust Flow (w narzędziu Majestic). Obydwa parametry przyjmują wartości od 0-100 – im wyższy dla danej witryny, tym lepiej. Wskaźniki ustalane są na podstawie liczby i jakości backlinków prowadzących do strony .

Przykłady:

Screen z narzędzia Majestic

Screen z narzędzia Ahrefs

 

Warto wiedzieć, że w narzędziach możesz sprawdzić nie tylko strony linkujące do Twojej witryny, ale także podejrzeć działania konkurencji i na tej podstawie wysnuć odpowiednie wnioski. 

Korzystanie z narzędzi do analizy struktury linków to z pewnością bardzo ważny element pracy nad widocznością strony w wyszukiwarce.

Podsumowanie

Linki zewnętrze mają wpływ nie tylko na budowę autorytetu domeny w Google, ale także pomagają zwiększyć ruch w witrynie – zwłaszcza jeśli umieszczone są na popularnych portalach, blogach czy też mediach społecznościowych. Dlatego właśnie nie bez powodu linki zewnętrzne są uważane za jeden z najważniejszych czynników wpływających na widoczność witryny i ranking Google. 

 

Anna Jurczyk

Anna Jurczyk – SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów i optymalizację stron internetowych klientów. Prywatnie miłośniczka podróży i aktywnego stylu życia.